TweetRedacteur

Organiseer je een congres en wil je meer mensen met relevante content bereiken?
Zet de TweetRedacteur in voor activatie, content, schermen en een rijk verslag!

De TweetRedacteur doet live verslag via Twitter over je congres.

Jouw TweetRedacteur bekijkt samen met jou voor welke doelgroep er wordt getwitterd, waar die doelgroep zich bevindt en wat hen bezighoudt. De TweetRedacteur begint een paar dagen voorafgaand aan het congres en stopt een paar dagen na afloop.

Rol van de TweetRedacteur
De TweetRedacteur doet verslag van het congres in tweets, foto’s en video.

Gerdie Verbeet en Gerdie Schreuders
De TweetRedacteur is ook side-kick van de dagvoorzitter en speelt de vragen van de twitteraars door.

Zoals in deze foto genomen tijdens het #SIAcongres met dagvoorzitter Gerdi Verbeet en naamgenoot Gerdie Schreuders als side-kick.


De toegevoegde waarde van de TweetRedacteur
Je spreekt vooraf met de TweetRedacteur af wat de doelstelling is.
Doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
– dialoog met de gasten op gang brengen
– spanning opbouwen tot aan het congres
– meer volgers krijgen
– zelf inzicht krijgen in de werking van Twitter voor je organisatie
– een ”online’ audience” betrekken bij het live congres
– ontdekken wat je doelgroep bezighoudt
– de eerste stappen zetten met social media
– communicatie rondom inhoud na afloop van het congres voortzetten

Voorafgaand aan het congres
De TweetRedacteur doet een suggesties voor een congres hashtag (#). Een hashtag kun je zien als de virtuele locatie van het congres. We spreken met elkaar af dat we  alle tweets over dit congres op deze plek verzamelen.

Het is handig om bij de keuze van de naam van je congres al rekening te houden met de naam van de hashtag. Die moet kort zijn en voor de hand liggend. Bij voorkeur een woord dat te gebruiken is in de tweet, zoals #groenevent.  Vaak zie je het jaartal in de # terug. Dat is ook slim, want veel congressen worden jaarlijks georganiseerd. Dan houd je dezelfde # en verandert alleen het jaartal.

– suggestie congres #
– eerste tweets over inhoud congres
– reacties op andere tweets
– eerste tweets over programma congres (locatie, tijdstip, sprekers, andere gasten, vragen)
– betrekken van sprekers, sponsoren, partners en andere relevante actieve twitteraars

Tijdens het congres

Tijdens het congres wordt er getwitterd door de aanwezige gasten en degenen die niet aanwezig konden, wilden of mochten zijn. Denk bijvoorbeeld aan mensen die ziek zijn, ver weg wonen, zijdelings belangstellenden in het onderwerp. De TweetRedacteur is moderator van de online tweets en zorgt ervoor dat relevante en/of prangende vragen, visies, opmerkingen worden gedeeld. Dat kan via een twitterscherm of een live verbinding met de dagvoorzitter.

 

– live verslag in tweets, foto’s & video
– uitleg op podium en activatie deelnemers
– moderator van vragen, visies, opmerkingen
– doorspelen vragen aan dagvoorzitter
–  schermen in de gewenste look & feel
– eventueel modereren van tweets


Na afloop van het congres
Waarom zou je een congres # niet blijven voeden met interessante update rondom de inhoud van het congres? Op die manier bouw je online relaties op met een gedeelde interesse rondom je product, dienst of gezamenlijk belang. Het zou zonde zijn om die kans na afloop van je congres te laten liggen. Bovendien heb je direct volgers voor je volgende congres. De TweetRedacteur speelt daar een rol in als het gaat om de communicatie direct na afloop van het congres.

– foto’s en video’s via Twitter verspreiden
– verwijzen naar site waar presentaties te downloaden zijn
– verwijzen naar contactadres voor vragen, opmerkingen nav congres
– datum volgende congres aankondigen
– afscheid nemen en verwijzen naar bedrijfs Twitteraar of account
– statistieken (bereik en aantal twitteraars)
– social media verslag, te gebruiken als nieuwsbrief binnen 24 uur na afloop

Social Media verslagen
Storify TweetRedacteur

Kijk hier voor voorbeeld verslagen op de Storify pagina van de TweetRedacteur. 

 

Vraag direct een offerte voor een TweetRedacteur op jouw evenement!

Je naam (verplicht)

Je email adres (verplicht)

Soort evenement

Datum, locatie, doelgroep en aanvullende info over je evenement

Volg de eerste Nederlandse TweetRedacteur (sinds 2010):

Follow tweetredacteur on Twitter

Meer opties
– een (eigen) team van reporters (Nederlands en Engels)
– een social media helpdesk op het congres, compleet met oplaadpunten
– ook alle andere social media reporting zoals Facebook, Instagram, Vine, LinkedIn, YouTube etc
– maak een interactieve online TV show rondom je congres!

2013-09-19 12.37.41

Student reporters #DesignedToLast